woensdag 1 september 2010

Woensdag


Vandaag was het hier de feestdag van Krishna en bovendien is woensdag in Nepal sowieso een vrije dag. Maar dr. Karki (de baas van de IC) had tegen mij gezegd:'Je komt toch wel visite lopen?', dus wie ben ik dan? Krishna en ik hebben vandaag onze eerste acute opvang gedaan, een mevrouw met een enorm struma die respiratoir insufficiënt was geworden op de afdeling. In het begin liep het niet zo soepel, er was tubeobstructie en de machine gaf maar 80% zuurstof, maar uiteindelijk kregen we haar toch min of meer op de rails. Het is hier wel moeilijker dan in Nederland, want je hebt geen capno, geen thoraxfoto en ook niet meteen een bloedgas, dus het moet een beetje op het gevoel ... nou ja, zweten dus.

Tussen de middag hebben we voor het eerst in het ziekenhuis gegeten en dat was eigenlijk heerlijk, veel beter dan in het AMC, haha! Na de lunch gingen we met Shanta en Promila (twee IC-verpleegkundigen) de stad in. Je weet niet wat je ziet op zo'n feestdag. Drommen vrouwen in vooral rode sari's (brengt geluk), allerlei verkopers en heilige mannen die je plotseling zo'n rode stip op je voorhoofd drukken en bloemen op je hoofd strooien. Daar willen ze dan achteraf wel graag geld voor, haha! Ik heb mijn bloeddruk laten meten door een charmante man in een rolstoel, erg leuk! Hij wenste mij een lang leven, hoop dat het uitkomt ... Daarna zijn we nog naar meerdere tempels geweest en hebben tot slot wat gedronken in een café met een prachtige tuin, kortom een topmiddag. Nu wel weer totaal uitgeput, maar ja.

2 opmerkingen:

  1. Wow wat een fantastische foto's. Wat een belevenis.
    een heel andere wereld en het lijkt ook wel een haal andere tijd. Mooi verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve AC en Krishna,

    Ik volg jullie met grote belangstelling, dat snappen jullie zeker wel. Bijzonder daar hè !
    Echt, alles is anders, zelfs het eten in het "ziekenhuisrestaurant".Volgens mij hebben jullie het samen erg naar naar het zin. Blijf genieten !!!
    Geweldig de festiviteiten, wat een wereld !

    liefs, Elly

    BeantwoordenVerwijderen